Окрім мобільних додатків, класифайду та новинних медіа, команди в екосистемі Genesis працюють ще й над мобільними іграми. Два роки тому в Genesis запустив ігровий напрям. Продукти холдингу уже показали хороші результати, тому ми зрозуміли, що накопичений досвід можна використовувати ще й для проведення освітніх заходів. Один із таких — Genesis Game Jam, змагання зі швидкісної розробки ігор з нуля.
Перший джем організували наприкінці 2020 року. Мета заходу — не лише надати зацікавленим майданчик для розвитку, а й загалом сприяти поширенню геймдев-культури в Україні. Genesis Game Jam отримав настільки схвальні відгуки, що наприкінці 2021 року захід повторили, запакувавши його в сеттинг фільмів «Матриця».
У матеріалі розповідаємо, як минув другий Genesis Game Jam, згадуємо перший генезійський захід цього формату, та пояснюємо, як підготуватися до джему й оптимізувати ресурси безпосередньо на події.
Що таке game jam
Почнемо з самого поняття. Ігрова індустрія запозичила його у музикантів, які збиралися на jam sessions — заходи, де можна пограти без спеціальної підготовки. В геймдеві так само: учасники збираються й разом роблять диджитал-гру (рідше — карткову чи настільну). Розробники, гейм-дизайнери, художники, сценарист, саунд-дизайнери та інші фахівці змагаються за першість, а їхні роботи оцінює професійне журі. Подія може відбуватися повністю офлайн, повністю онлайн, або ж у змішаному форматі.
На перший погляд, на джем варто подаватися лише асам ігрової індустрії, які легко збирають робочий прототип. Професіонали справді йдуть на джеми, щоби «розім’ятися»: позмагатися в швидкісній розробці та попрацювати над новим проєктом, на який немає часу в щоденній рутині. Однак і новачку не варто оминати увагою такі змагання.
«Це хороша можливість не лише отримати практичний досвід, а й прокачатися в командній роботі, зрозуміти, що добре вдається, а що варто підтягнути. До того ж участь чи призові місця на джемах значно збільшують шанси найму на роботу, особливо якщо у вас ще немає комерційного досвіду» — Віктор Антоненко, Unity Lead в OBRIO.
Культура джемів в Україні
Якщо відкрити календар геймдев подій в Україні, то джеми опиняться в меншості. Найбільш масштабний захід — Global Game Jam (GGJ) — відбувається наприкінці січня. Це яскрава подія не лише для українського, а й для світового геймдеву: кожного року вона охоплює 800 локацій та залучає понад 40 тисяч учасників з усього світу. В Україні GGJ вперше пройшов у 2016 році в Льотній академії НАУ в Кропивницькому. Сьогодні взяти участь в івенті можуть мешканці дев'яти українських міст.
Втім, це чи не єдиний джем міжнародного масштабу, до якого можна доєднатися в Україні. З онлайновими подіями ситуація краща. Є Ludum Dare, де всі учасники змагаються без команди. Є Hyper Casual Game Jam — триденний марафон, де команди створюють гіперказуальні ігри (вони вирізняються мінімалістичним інтерфейсом та простою механікою, тож цілком реально створити таку гру за короткий проміжок часу — ред.). Завдяки цим подіям можна не лише познайомитися з розробниками з усього світу, а й знайти видавця для свого проєкту та нові можливості для співпраці.
За словами Ігоря Копйова, Head of Game Department в OBRIO та ментора обох Genesis Game Jam, кожного року в Україні відбувається близько 10 джемів. Серед них не лише міжнародні та масштабні заходи, а й локальні камерні події. Їх організовують ІТ-компанії, ІТ-підприємці чи просто розробники, які залучають до швидкісного проєктування ігор колег та знайомих.
Із 2020 року компанії екосистеми Genesis активно розвивають ігровий напрям. Сьогодні над мобільними іграми працюють шість команд — OBRIO, Holy Water, Universe, Keiki, Suits та партнерська компанія, що вийшла з екосистеми Genesis — BetterMe. Коли з’явилася сильна експертиза та розуміння, як «розворушити» індустрію, Genesis організував перший Game Jam. Подія завершувала Genesis GameDev Week — тиждень, присвячений гейм-розробці в продуктовому ІТ.
«Для розробників часто проводять хакатони, де вони можуть познайомитися, позмагатися та неформально поспілкуватися. Однак для людей, що працюють у геймдеві, таких заходів значно менше. 2D/3D-артістам, дизайнерам, письменникам їх не вистачало, тому ми й зробили перший джем» — Дана Білоусова, Education Project Manager та організаторка Genesis Game Jam 2.0.
Як проходив Genesis Game Jam 2.0
Наприкінці 2021 року команда Education зробила змішаний формат заходу: команди могли приєднатися до джему як онлайн, так і офлайн. Так вдалося залучити більшу аудиторію, адже до заходу приєдналися не лише кияни, а й жителі інших українських міст. Перше, що бачили учасники, коли тільки-но заходили до приміщення — підказки щодо теми джему.
«Зазвичай її оголошують у день заходу, проте ще до офіційної частини всі здогадалися, що на них чекає «Матриця». Ми оформили приміщення в стилі цього сай-фаю, одягнули чорні плащі та сонцезахисні окуляри, зробили фотозону, залишили на стійці реєстрації сині та червоні цукерки», — розповідає Дана Білоусова.
Після офіційної частини та оголошення вимог, команди «пірнули» в створення своєї гри. Весь процес курували ментори з Genesis — досвідчені розробники, художники та гейм-дизайнери. Всі команди розбили на три групи, й за кожною закріпили свою команду менторів. Завдяки цьому останні зекономили час та змогли надавати якісніший фідбек.
За 48 годин учасники мали зробити повноцінну гру з оригінальним геймплеєм, яка відповідатиме певним критеріям (про них розповімо нижче). Головний виклик полягав навіть не в ідеально пропрацьованих механіках, а в тому, щоби зібрати завершений продукт. Як все встигнути?
«Спочатку всю команду потрібно залучити до активної генерації ідеї. Так кожен зможе уточнити свою частину та бути на одній хвилі з іншими. Однак не витрачайте на обговорення більш як 2-3 години. Після цього визначте пріоритети: оберіть, що критично важливо зробити, а чим можна пожертвувати, окресліть великі складні завдання та подумайте, як їх спростити» — Віктор Антоненко, Unity Lead в OBRIO.
Команда на Game Jam
Ідеальний бойовий загін складається з трьох-чотирьох людей. Якщо їх менше, є ризик не встигнути, а якщо більше — спілкування буде менш ефективним і чиюсь ідею просто не почують. Втім, команда може складатися й з однієї людини — головне правильно розподілити час. Участь у джемі можуть взяти усі охочі, однак потрібно мати хоча б базові навички в одній з ключових для геймдеву ніш.
Кістяк команди формують гейм-девелопер, гейм-дизайнер та 2D/3D-артіст. Тож коли організатори формували команди з індивідуальних заявок, то намагалися зробити так, щоби в кожній були всі три ключові гравці. Серед інших учасників — наративні дизайнери, аналітики, сценаристи ігор, саунд-дизайнери тощо.
«Після визначення ідеї та ключових механік я раджу витратити час на мінімальний менеджмент та розподілити завдання між виконавцями. Так ви не будете відволікатися й відволікати інших під час роботи. Щоби зекономити час, важливо мати налаштований конвеєр передачі напрацювань між усіма учасниками: від художника до художника, від художника до розробника, від розробника до розробника» — Віктор Антоненко, Unity Lead в OBRIO.
Критерії оцінювання
Наприкінці Genesis Game Jam команди представляли свої ігри на розгляд журі. Роботи оцінювали за десятьма критеріями, серед яких — відповідність запропонованій темі, оригінальність, арт та звук, геймплей, якість презентації та можливості для монетизації. Останній критерій особливо важливо пропрацювати, якщо ваша мета — знайти інвестора чи видавця для гри, уточнює Ігор Копйов.
Крім того, кожна гра мала містити як мінімум два диверсифікатори. Так називають додаткові обмеження до теми, як-от контрастні кольори, посилання на старі фільми чи серіали, певний стиль візуальної частини чи можливість купити час за гроші.
«Попри те, що диверсифікатори обмежують та концептуально ускладнюють розробку, вони можуть полегшити вибір ідеї. Адже склавши тему та обрані диверсифікатори, ви отримуєте майже готовий гейм-дизайн. Набагато простіше працювати, якщо врахувати їх одразу. Адже «натягнути» проєкт на диверсифікатори наприкінці роботи — завдання складне» — Віктор Антоненко, Unity Lead в OBRIO.
Презентація
Якість виступу дуже сильно впливає на оцінку команди. Щоби учасникам було легше зорієнтуватися, організатори підготували для них конкретну структуру презентації. Ось вона:
представити членів команди;
розповісти, які диверсифікатори використані, та як вони розкриті;
надати відео геймплею;
окреслити перспективи монетизації проєкту;
згадати про труднощі, що виникли під час розробки;
сформулювати висновки.
Попри те, що створити робочий прототип з нуля за два дні — складно, всі команди Genesis Game Jam дійшли до кінця.
«Не намагайтеся запустити великий та складний продукт, зробіть щось невелике, але завершене. Пам’ятайте про пріоритети, які визначили на початку, концентруйтеся на найважливіших механіках та ідеї» — Віктор Антоненко, Unity Lead в OBRIO.
Переможці
Після обговорень журі визначило переможців. Перше місце посіла команда, що придумала гру в стилі піксель арт. За задумом, ціль гри — вийти з матриці уникнувши агентів. Для втілення проєкту учасники використали контрастні кольори та послідовний сторітелінг.
Члени журі зазначають: команда підготувала невеликий, але повноцінний продукт з робочими механіками та декількома ігровими рівнями, який добре відповідав концепції.
На другому місці — гра, для реалізації якої команда обрала 3D-графіку. За сценарієм, потрібно потрапити до відомих ігор та завадити розповсюдженню вірусу. Особливість в тому, що кожен рівень оформлений не так, як попередній.
Третє місце — у команди, що створила гру у віртуальній реальності. Один гравець має керувати космічним кораблем через VR-шолом, а інший — підказувати йому шлях за допомогою мапи. В проєкті використали такі диверсифікатори як статичність головного героя, невелика закінчена історія та несподівана кінцівка.
«Мені було радісно бачити багатьох учасників першого Genesis Game Gam. Для деяких з них той джем був першим, а сьогодні ці люди вже працюють в індустрії. Всі команди були заряджені й показали максимально різноманітні ігри. Були навіть роботи з VR та NTF. У порівнянні з першим джемом, рівень продуктів вищий, а оцінювати роботи було ще складніше. Однак ми впоралися» — Ігор Копйов, Head of Game Department.
Короткий чекліст, як підготуватися до джему
Визначіться зі своїми цілями, знайдіть відповідь на питання, на який досвід та результат ви розраховуєте. Синхронізуйтеся з іншими, якщо у вас уже є команда. Коли одні будуть змагатися просто заради задоволення, а інші — орієнтуватися на безальтернативну перемогу, то конфліктів не уникнути, впевнений Віктор Антоненко.
Дізнайтеся про техніку. Є джеми, де організатори надають спеціальні ігрові ноутбуки. Дізнайтеся умови та напишіть організаторам заздалегідь, аби забронювати необхідну техніку. Найкраще мати свій ноутбук з усіма необхідними програмами — Unity, Github, Photoshop, Illustrator, Figma, Github, Visual Studio, Blender або іншими. Не намагайтеся засвоїти нові технології просто під час події — їх краще протестувати та засвоїти заздалегідь.
«Підстеліть собі соломку». Так, більшість деталей ви дізнаєтесь уже на джемі, однак оцінити можливості команди та розподілити ролі можна заздалегідь. Оберіть візуальний стиль гри, розгорніть репозиторій з порожнім проєктом та завантаженими інструментами для розробки, проговоріть, як саме буде завантажуватися арт та хто буде його імпортувати.
Подумайте про їжу, адже на джемі весь час піде на створення гри. На одних подіях можна розраховувати на повноцінні обіди, на других — надають снеки чи піцу, треті заходи відбуваються онлайн — і тоді потрібно подбати про те, щоби вдома вистачило продуктів на два дні. Приготуйте щось заздалегідь, організуйте доставку, запасіться водою та іншими напоями.
Не нехтуйте відпочинком. Перед заходом обов’язково поспіть не менше 8 годин — організм вам віддячить. Робіть перерви під час роботи. Добре, якщо це будуть короткі прогулянки на 15-20 хвилин — завдяки їм мозок зможе запрацювати з новою силою.
Comments