Genesis продовжує серію закритих освітніх заходів для співробітників — цього разу керівники декількох компаній екосистеми поділилися своїм досвідом подолання викликів, які принесла війна. Ярослав Морозов із Universe, Олександр Федоров з OBRIO і Галина Єфремова із SUITSME розповіли, як їх команди переживали війну впродовж останніх двох місяців, і що вони робили для того, щоб зберегти людей і бізнес. Гостем дискусії запросили Георгія Фомічева, СЕО партнерської компанії Plich (входить у холдинг SocialTech). У статті ми зібрали найцікавіше з обговорення.
Ринок догори ногами
Довоєнний «ринок кандидата» за лічені дні перекинувся з ніг на голову. Багато хто залишився без роботи, але не всі залишилися без перспектив, говорить Ярослав Морозов, СЕО Universe. Є професіонали, яких скоротили, але вони бачать, що в їхній галузі або спеціалізації на ринку достатньо пропозицій.
«Безумовно, компаніям стало легше наймати. Хоча для країни це не дуже хороша новина, проте — на ринок дійсно вийшло багато крутих фахівців. І це не лише унікальна можливість для компаній покращити експертність команд, але й спосіб допомогти талановитим людям, які залишилися без роботи. Вони посилять нас, а ми посилимо їх», — говорить Ярослав.
Думки з цього приводу серед управлінців різні. «Я вважаю легкість у наймі тимчасовим ефектом. Зараз українські компанії конкуруватимуть за співробітників не між собою, а з великими західними гравцями, такими як Booking і Airbnb, адже багато українських фахівців захочуть виїхати за кордон», — пояснює Георгій Фомічев із Plich. Він вважає, що в недалекому майбутньому українські компанії постануть перед викликом: створити такі умови для кандидатів, щоб стати кращою альтернативою будь-якому закордонному tech-гіганту.
Що ж стосується самого процесу найму — в компаніях екосистеми Genesis він кардинально не змінився, хоча війна внесла свої корективи. «Ми такі ж прискіпливі й скрупульозні у відборі, жодні етапи не скорочували. Єдина складність: наймаєш людину і не можеш їй стовідсотково гарантувати конкретну дату, коли вона матиме змогу вийти в офіс. Адже наразі невідомо, коли там можна буде повноцінно і безпечно працювати», — розповідає Ярослав Морозов.
У деяких компаніях війна не змінила й зворотний процес — звільнення. Проте жодні скорочення в компаніях екосистеми не пов'язані з війною, наголошують управлінці. «Це необхідно навіть зараз, — говорить СЕО OBRIO Олександр Федоров, — якщо залишити в команді одну людину, якій не вдається досягати результатів, то це, ймовірно, спровокує лавину, бізнес просяде, й доведеться звільняти вже не одного, а п'ятьох. Тим, кого нам довелося звільнити за останні два місяці, ми дали хорошу вихідну допомогу, якої вистачить на декілька місяців, щоб людина могла спокійно шукати роботу, яка буде їм підходити. З пошуком ми теж допомагаємо».
Як війна вплинула на бізнес-процеси й продукт?
Геймдев-компанія SUITSME була заснована на самому початку пандемії, тому всі бізнес-процеси були побудовані з урахуванням віддаленого формату роботи, а отже 24 лютого практично не постраждали. А от із продуктом виникли неабиякі виклики. Ось що розповіла СЕО компанії Галина Єфремова:
«Гра SUITSME побудована на live-челенджах, які відбуваються одночасно для усіх гравців і тривають від 12 до 48 годин. Ми працювали над створенням бази челенджів, яка дозволила б нам у майбутньому планувати їх на тривалий час вперед. Але коли почалася війна, їх було підготовлено максимум на тиждень. Отже, ми розуміли, що якщо не зможемо швидко організувати створення нових челенджів для наших гравців, то продукт, а з ним й увесь бізнес опиниться під великою загрозою.
Перші дні усі сили й ресурси ми кинули на те, щоб організувати безпеку нашим співробітникам. Але не всі могли швидко виїхати та увійти в робочий режим. Тому ми оперативно стали залучати тих співробітників, хто першим дістався до безпечних місць. Вони почали створювати контент для челенджів. Допомагали всі, від маркетологів до програмістів, аж доки контент-команда не змогла доєднатися до процесу.
Одночасно ми оперативно додали функцію, яка у разі форс-мажору автоматично запускатиме челенджі місячної давності, щоб зменшити ризики втрати гравців. Тож наш продукт не постраждав, але ми зробили висновки стосовно роботи над ризиками, пов'язаними з контентом».
В Universe, навпаки, до форс-мажору підготувалися заздалегідь, щоправда, він не стався. У компанії розробили план на випадок тотального відключення інтернету в країні. «Маркетингові витрати у нас немалі, і ми побоювалися, що у такому разі зазнаємо великих фінансових збитків», — говорить Ярослав Морозов. Знайшли вихід: віддалену співробітницю, яка перебувала в Туреччині, навчили працювати з маркетинговими інструментами. У разі повного відключення команди від інтернету, вона повинна була зупинити усі агресивні маркетингові кампанії й знизити бюджети.
Крім того, команді Universe довелося «винайти велосипед» зі створення креативів для мобільних застосунків в нових умовах. Річ у тому, що раніше для знімання креативів в офісі залучали багато громіздкої техніки, яку вивезти в умовах швидкої евакуації було неможливо. Опинившись на тимчасовій корпоративній локації, команда придумала, як створювати анімовані креативи, що виглядають у додатку не гірше, ніж зняті на відео.
Секрети віддаленої роботи
Війна змусила повернутися до віддаленої роботи всі IT-бізнеси, які лише нещодавно вийшли в офіси після карантину. Втім, дискусії з приводу форматів і підходів до віддаленої роботи не припиняються й досі. Що краще: fully remote або гібридний формат? Чи можливо віддалено навчати джунів і трейні? Як проводити командні мітинги, коли співробітники розкидані у різних часових поясах?
Більшість бізнесів екосистеми Genesis організували тимчасові корпоративні локації в західних регіонах України або Польщі. Зібрати хоч би частину команди в одному місці — неабияка удача. Це вирішує багато проблем, з якими стикаються компанії, що не мають доступу до звичних офісів.
«Усім кандидатам на співбесідах кажу, як є: ми не знаємо, коли зможемо повернутися в наш офіс, але є класна корпоративна локація у безпечному місці та з усіма умовами для комфортної роботи. Відверто кажучи, у тих, хто в офісі або будь-якому спільному просторі, завжди є певна перевага перед тими, хто працює віддалено. На загальній локації співробітникам доступна неформальна комунікація — обговорення за обідом, брейншторми тощо. Ідеї та думки, що з'являються у таких стихійних обговореннях, ніде не документуються, і віддалені співробітники не можуть до них долучитися», — пояснює Георгій Фомічев.
В OBRIO та Universe зараз — змішані команди. «Формат не повинен впливати на продуктивність команд. Справа не в процесах, а в людях. Професіонали зможуть ефективно працювати при будь-якому підході», — вважає Ярослав Морозов. З ним згоден і Олександр Федоров: «Віддалений онбординг цілком реально організувати якісно. Так, може це не буде так само ефективно, як в офісі, але в нинішніх обставинах це найкращий вибір».
«Нам віддалений формат завжди допомагав — із самого старту компанії. До війни біля третини команди працювали віддалено, бо ми не обмежуємося тільки Києвом або Україною при наймі. Наприклад, у нас є співробітник родом із Греції, який не розмовляє українською. Тому всю документацію і комунікацію ведемо англійською. Всі наші процеси були заздалегідь адаптовані не лише до віддаленої роботи, але й до найму іноземців», — розповідає СЕО SUITSME Галина Єфремова.
Ярослав Морозов з Universe поділився декількома порадами про те, як зробити віддалену роботу ефективною:
Усі командні дзвінки краще робити з відео. Це тримає співробітників у робочому тонусі.
Бажано, щоб усі учасники zoom-мітингів приєднувалися до дзвінка кожен зі свого ноутбука, навіть якщо більшість знаходиться разом на корпоративній локації. Це не створюватиме у віддалених співробітників відчуття «випадання» з командної роботи.
Побудувати всі процеси в команді під один із можливих режимів: або fully remote, або офіс. Це мінімізує хаос в процесах і структурує їх.
Віддалена робота, необхідність забезпечувати безперебійність бізнесу, нові неочікувані виклики й складні умови — із цим зіткнулися всі управлінці в українських IT-компаніях. Ніхто не знає, скільки нових викликів попереду, проте ті, що вже прийняті, встигли перетворитися на важкий, але унікальний досвід.