Нещодавно платформа Stack Overflow випустила звіт про результати щорічного опитування про стан розробки. Хітом цього року став розширений розділ про використання ШІ. Також вперше Україна потрапила в пʼятірку за кількістю учасників опитування.
Щороку публікація результатів є ключовою подією у технічному комʼюніті. Ми дослідили, як непримітне користувацьке опитування серед кількох тисяч учасників платформи перетворилося у найбільше ІТ-дослідження, яке обговорюють у медіа, технічних блогах та спільнотах всього світу. Дізналися, як виглядав портрет користувача Stack Overflow 13 років тому, які пасхалки приховані у питаннях 2016-2020 років, а також як Україна зʼявлялася в дослідженнях різних років.
Володимир Абрамович, DevOps Engineer у Promova (Boosters) пояснив, у чому цінність щорічного опитування Stack Overflow, а також прокоментував результати про використання ШІ-інструментів у розробці.
> Як зʼявилася найбільша спільнота розробників
> 2011-2014: базова аналітика та портрет користувача
> 2015-2019: глибокі дослідження та самоіронія
> Справді важливі питання
> Україна в опитуванні Stack Overflow
> 2020-2024: динамічна верстка та менше розваг
> ШІ: зліт використання, спад прихильності
Як зʼявилася найбільша спільнота розробників
«Wikipedia, що зустрілася з Reddit» — так описав суть проєкту Stack Overflow Джефф Етвуд, один з його фаундерів. Разом з Джоелом Спольськи він заснував платформу 2008 року як альтернативу традиційним форумам і сайтам із запитаннями-відповідями. Маючи сильний технічний, а також блогерський бекграунд, кофаундери створили принципово новий досвід для користувачів. Гейміфікований підхід (система репутації та голосування), коректна модерація та зручний інтерфейс швидко здобули популярність.
Із першого дня, вони залучили до проєкту аудиторію своїх блогів — «Coding Horror» та «Joel on Software», зокрема запропонувавши їм обрати назву, а також постійно збираючи фідбек. Пізніше ця практика переросла щорічне опитування.
«Це одне з найбільших опитувань розробників, яке охоплює значну кількість професіоналів з усього світу. Результати відображають думки та досвід девелоперів різних рівнів, що робить його репрезентативним для всієї індустрії. Ще однією важливою перевагою опитування є його здатність надавати довгостроковий аналіз тенденцій. Опитування, яке проводиться щорічно протягом останніх 13 років, дає уявлення про те, як технології, мови програмування, інструменти та підходи до роботи змінювалися з часом разом з уподобаннями та пріоритетами розробників», — вважає Володимир Абрамович, DevOps Engineer у Promova.
Ми прочитали результати опитувань 2011-2024 років року і ділимося тим, як еволюціонувало дослідження, а також як змінювалася аудиторія Stack Overflow.
2011-2014: базова аналітика та портрет користувача
Перше опитування Stack Overflow провели 2011 року, і воно значно відрізнялося від звичного для нас формату наймасштабнішого дослідження. Тоді у ньому взяли участь всього 2800 розробників, відповівши на 19 питань, які стосувалися загального портрета, технологій, зарплат та досвіду використання Stack Overflow. Це було типове дослідження, аби краще зрозуміти свого користувача. Яким же він був 2011 року?
Тоді 6% респондентів користувалися телефоном Blackberry, а 18% — Blu-Ray, SQL була найпопулярнішою технологією, а C# мала таку ж популярність, як і JavaScript та CSS. На Java писали стільки ж розробників, скільки на PHP та С++.
Протягом 2011-2013 років опитування були доволі одноманітними — автори приділяли увагу девайсам, які використовують респонденти, та їхній купівельній спроможності. У ті роки вони не випускали аналітичних звітів, а просто викладали декілька абзаців інсайтів у свій блог та заливали базу даних з відповідями. Так кожен міг їх завантажити та вивчати на свій розсуд.
У звіті 2013 року автори звернули увагу на цікавий тренд: кількість мобільних телефонів, зокрема пристроїв Android, стрімко зростає, а кількість спеціалістів, що займаються мобільною розробкою, — ні (всього 7,7%). Це був один з перших інсайтів, який виходить за межі користувацького портрета платформи та більше характеризує індустрію. Відтоді кожен новий звіт містив все більш глибокої аналітики. З 2014 року кількість питань значно збільшилася, зʼявився блок питань про віддалену роботу, а також великий розділ про пошук роботи (приблизно в той же час на Stack Overflow зʼявився карʼєрний розділ.
2015-2019: глибокі дослідження та самоіронія
Від 2015 року автори дослідження починають все більше заглиблюватися у вивчення свого користувача, додаючи ті чи інші блоки питань. Схоже, що протягом 2015-2019 років вони запитали користувачів усе: від кількості моніторів та наявності психічних розладів до щоденної рутини та філософських поглядів на етику програмування. В одному з досліджень навіть трапилося «улюблене» питання на співбесідах: «Ким ви бачите себе через п'ять років?».
Звіти про результати стали більш розгорнутими, мали розподіл за професіями, ґрейдами, країнами тощо. Розділ «Технології» також переживає трансформацію: крім мови програмування, додаються питання про бази даних, бібліотеки, фреймворки, платформи та інші інструменти. У звіті зʼявляється рубрика Loved/Dreaded/Wanted, а також графік із найбільш оплачуваною технологією. Так, з 2016 року у лідерах за зарплатою найчастіше опинялися програмісти, які користуються такими мовами як Clojure, Elixir, Erlang, F#, Go.
Також відбувається кристалізація лідерів у більшості запитань. У всіх чи майже всіх звітах ви побачите JavaScript на першому місці серед найпоширеніших технологій, MySQL або PostgreSQL — у лідерах баз даних, Rust — серед найулюбленіших, Angular.js — серед найбільш ненависних, Node.js та React.js — серед омріяних.
Від 2016 у відповідях респондентів про IDE зʼявляється Visual Studio Code, який за кілька років зростає від 7,2% до 74%.
2017 року вперше зʼявляються питання про етнічну приналежність та наявність інвалідності, а також неочікуване питання про рівень освіти батьків. Цього ж року велика частина опитування стосується усіх етапів пошуку роботи та співбесід.
2018 року опитування Stack Overflow зібрало найбільше анкет за свою історію — понад 100 тисяч. У ньому вперше піднімається тема ШІ та етики програмування. Найбільш небезпечним у розвитку ШІ учасники опитування називали те, що алгоритми приймають важливі рішення, а також те, що ШІ перевершує людський інтелект. Загалом 72,8% респондентів були у захваті від розвитку ШІ, і тільки 19% бачили в ньому більше небезпеки ніж можливостей. Після цього тема ШІ зникла з досліджень на 5 років, і наступного разу зʼявилася аж 2023.
Поруч з питанням про інвалідність зʼявився пункт про ментальне здоровʼя. У ньому 24% респондентів відмітили такі розлади як депресія та тривожність, наявність РДУГ або аутизму. Ці показники щороку зростали, досягнувши 2022 року сумарно 39%.
Опитування 2019 року вперше містить питання про блокчейн та стосунки розробників із менеджерами. Також у ньому є великий розділ про продуктивність, код-ревʼю та юніт-тести.
Справді важливі питання
З 2016 року в опитуваннях Stack Overflow почали зʼявлятися справді «важливі» питання, як от:
«Зоряні війни» чи «Зоряний шлях»?
Собаки чи коти?
Як вимовляється «GIF»?
Чи може розробник, який ділить витрати на офіс, використовувати шумну клавіатуру?
Табуляція чи пробіли?
Наскільки ви погоджуєтеся чи не погоджуєтеся з такими твердженнями: «я хочу відправитися на Марс прямо зараз, навіть якщо є шанс, що я ніколи не повернуся»?
Загалом звітам 2016-2019 років притаманний іронічний стиль та численні «пасхалки» на інші дослідження світового рівня — наприклад, індекс купівельної спроможності від The Economist та рейтинг щастя від Gallup. В опитуваннях різних років зʼясовували, що краще для кодування: звуки китів, музика чи серіал, вивчали рівень оптимізму, а також кореляцію між кількістю комітів та задоволенням від роботи.
Серед іншого було чимало питань про щоденну рутину, позаробоче життя та стосунки.
Україна в опитуванні Stack Overflow
Результати опитування 2024 року відзначилися тим, що Україна вперше увійшла в пʼятірку за загальною кількістю респондентів (4,6%). Цього року близько 2 600 українських спеціалістів заповнили анкету. Якою ж була їхня участь у попередні роки?
Вперше Україна зʼявилася у звіті 2014 року. Тоді в опитуванні взяли участь 69 українських розробників, що склало 0,9% від загальної кількості учасників. У подальших дослідженнях доля українців коливалася в межах 1%. Водночас попри це Україна потрапляла у загальні звіти, навіть займаючи верхні позиції у різних списках. Наприклад, 2016 року Україна посіла третє місце у рейтингу купівельної спроможності, розрахованої за «Індексом Бігмака». Це неформальний економічний індикатор, створений журналом The Economist 1986 року, який порівнює вартість бігмака (стандартного продукту McDonald's) у різних країнах світу. Цей індекс використовують для оцінки купівельної спроможності валюти та для порівняння рівня життя в різних країнах.
За оцінкою дослідження, українські розробники могли собі дозволити майже стільки ж бігмаків, скільки й американські колеги.
У тому ж звіті 2016 року Київ посів 9 місце найкращих міст для життя розробників з погляду співвідношення вартості оренди житла та зарплати. У дослідженні розраховували вартість 1-кімнатної квартири в центрі міста.
У дослідженні 2019 року автори опитування виміряли рівень оптимізму у своїх користувачів та додали запитання: «Чи будуть люди, народжені сьогодні, мати краще життя, ніж їхні батьки?». Україна посіла друге місце після Китаю: 80,9% респондентів відповіли ствердно. В Китаї — 81,3% ствердних відповідей. Надихнувшись всесвітньо відомим звітом про щастя від Gallup, Stack Overflow хотіли перевірити його результати на своїй аудиторії (спойлер: вони зовсім не співпадали).
2020-2024: динамічна верстка та менше розваг
Від 2020 року наступає нова ера в історії цього опитування. Автори поступово прибирають усі особисті та розважальні питання. Так, у розділі «демографія» залишилося лише один пункт про вік (раніше воно містило до 10 питань про етнічну, расову, гендерну приналежність тощо).
Відтепер щороку під кожен звіт виходить окремий лендинг зі складною анімацією, зʼявилася інфографіка «Worked with vs. want to work with». Ще більше розширюється стек технологій — тепер це найбільший розділ дослідження, який стосується усіх можливих інструментів розробки.
2021 року автори дослідження спостерігають збільшений попит на віддалену роботу та онлайн-освіту. Наприклад, для когорти програмістів віком до 18 років, що постійно зростає, онлайн-ресурси, такі як відео та блоги, є більш популярними, ніж книги та офлайн-курси разом узяті.
Драматичне падіння популярності Stack Overflow повʼязують із запуском Chat-GPT восени 2022 року. Проте результати опитування розділу «Комʼюніті» свідчать про це, що цей тренд почався значно раніше. Пік користування сайтом прийшовся на 2018 рік, після чого почався поступовий спад. Так, 2018 року 31,1% користувачів заходили на сайт декілька разів на день. 2022 року цей показник склав вже 22,6%, а 2024 — 12,7%. Так само стрімко знижується активність в обговореннях та відчуття приналежності до спільноти.
ШІ: зліт використання, спад прихильності
Розділ про ШІ вперше зʼявився у звіті Stack Overflow 2023 року і містив декілька питань про загальне використання ШІ-інструментів та довіру до них. Опитування 2024 року вже містить значно глибший аналіз та включає також інструменти, виклики та етичні питання.
Минулий рік був багатий на події та релізи нових інструментів:
Microsoft оголошував про інвестиції $10 млрд доларів в OpenAI, що підкреслює значну зміну підходу компанії до штучного інтелекту та його застосування;
запуск GPT-4 від OpenAI та Bard від Google, після чого ринок штучного інтелекту значно активізувався;
поява голосових можливостей та функцій роботи із зображеннями у ChatGPT;
Anthropic випустив Claude 2, оновлену версію свого чат-бота Claude.
Це відобразилося на зростанні показників використання ШІ-інструментів. Якщо минулого року його використовували 43,8% розробників, цього року — 61,8%. Порівняно з попереднім роком, розрив між використанням штучного інтелекту та довірою до його результатів продовжує збільшуватися. Рейтинг прихильності знизився з 77% минулого року до 72%. Довіра до інструментів ШІ все ще залишається низькою: лише 43% респондентів довіряють результатам, що лише на 1% вище, ніж минулого року.
«З розвитком ШІ-технологій зростає обізнаність про потенційні ризики, пов'язані з їхнім використанням. Люди все більше усвідомлюють такі проблеми, як неактуальність певної інформації, загрози для приватності та можливість упередженості в алгоритмах, — пояснює Володимир Абрамович. — ШІ-інструменти можуть прогнозувати неточні або не зовсім актуальні дані, що своєю чергою створює певні вразливості в процесі розробки. Наприклад, дослідження Стенфордського університету показало, що технічні спеціалісти, які використовують інструменти на зразок Github Copilot, поступаються в якості коду тим, хто пише його самостійно. Про це йдеться у статті The Register. Саме це, напевно, і є ключовим фактором, що впливає на рейтинг довіри».
Головною перевагою ШІ-інструментів є підвищення продуктивності, на думку 81% респондентів. Три головні етичні проблеми, зазначені респондентами, стосуються дезинформації, яку може поширювати ШІ (79%), відсутності або неправильного посилання на джерела даних (65%) та упередженості (50%).
Попри сенсаційні заголовки, які стверджують протилежне, 70% професійних розробників не сприймають ШІ як загрозу для своєї роботи. «Ймовірно ШІ не зможе замінити технічних спеціалістів в найближчому майбутньому. Однак, вважаю, що ці інструменти стануть важливою частиною професійної практики. Вміння використовувати ШІ стане обов'язковим для тих, хто хоче залишатися конкурентоспроможним у технологічному середовищі», — каже Володимир.
Згідно з опитуванням, ChatGPT, Copilot та Google Gemini — це три найбільш популярні інструменти, які можуть значно полегшити роботу розробників.
«ChatGPT допомагає створювати технічну документацію, коментарі до коду та вирішувати технічні проблеми завдяки контекстному розумінню. Copilot від GitHub автоматизує кодування, пропонуючи фрагменти коду та оптимізації, що прискорює розробку та спрощує вивчення нових технологій. Google Gemini підтримує аналіз даних і створення технічних звітів, а також інтегрується з сервісами Google для покращення управління проєктами. Кожен з цих інструментів пропонує унікальні функції, які можуть підвищити продуктивність розробників та впорядкувати їхню роботу» — розповідає Володимир Абрамович.